Província de Girona


Sant Esteve de Pedret
(Pedret i Marzà, Alt Empordà)

42º 18,404'N ; 3º 5,040'E




Temple de caire rural edificat en el segle XII, que destaca per les seves dimensions. 



Està edificada sobre un terraplè, té una única nau acabada en un gran absis semicircular.


En el centre s'obre una finestra de mig punt formada per dos arcs. L'interior es recolza en dos columnes amb dos capitells esculpits. El del costat esquerre té esculpida una figura humana envoltada de motius vegetals. En el capitell dret es representa un cap humà i un d'animal. 

Capitell esquerreFinestra de l'absisCapitell dret

 


En el mur oest trobem una finestra de similars característiques. Està formada per tres arcs en gradació. El més exterior està protegit per un guardapols i un fris de dents de serra. La finestra està decorada amb dues columnes amb els capitells esculpits. El del costat esquerre està molt deteriorat, mentre que en el del costat dret encara es poden veure a dos lleons devorant un hume nu.

Finestra oest      Capitell dret

Sobre la finestra podem veure els dos ulls de l'antic campanar de cadireta, que posteriorment es va ampliar i adoptant forma de petita torre. En la part inferior del mur oest s'obre una porta. Darrerament s'ha reconvertit en un balcó, després d'estar cegada durant molts anys. Està formada per un senzill arc de mig punt adovellat, parcialment reconstruït. Sorprèn veure que no està arran de terra, si no que es troba a uns tres metres per sobre. De ben segur hi havia algun tipus d'escala que permetia salvar el desnivell, però no ens ha arribat cap resta.  


En el mur sud trobem la porta d'accés actual. Està formada per tres arcs de mig punt adovellats i en gradació, timpà i llinda. L'arc més extern està protegit per un guardapols. Aquest no és l'únic element decoratiu que hi podem trobar, ja que la llinda té esculpida una creu grega circumscrita.


A l'esquerra d'aquesta porta trobem una obertura cegada, que té l'aparença d'una petita porta, formada per un arc de mig punt adovellat, timpà i llinda. 


També en el mur sud trobem una finestra esqueixada de mig punt, protegida per un guardapols i decorada amb un arc amb dents de serra.


Originàriament hi havia una altra finestra, en forma d'ull de bou, situada just a sobre de l'absis, que avui en dia està cegada.



Estadisticas y contadores web gratis
Estadisticas Gratis
Tornar al mapa de l'Alt Empordà

Tornar al mapa de Girona

www.artmedieval.net